Kierowcy z dalekiej Azji na drogach Unii

27.10.2023

Wydawanych jest 9 tys. świadectw kierowcy miesięcznie, ale i tak transport narzeka na brak chętnych do pracy za kółkiem.W tym roku do końca września GITD wydał 80 554 tys. świadectw kierowcy. W 2022 roku Biuro ds. Transportu Międzynarodowego wydawało średnio miesięcznie 8883 świadectwa kierowcy, gdy w pierwszych trzech kwartałach br. miesięczne tempo nawet wzrosło do 8950 świadectw. W obrocie prawnym znajdowało się na koniec września 2023 roku 170 095 tys., o 5,9 proc więcej niż na koniec 2022 roku. Rok wcześniej dynamika wzrostu przekroczyła 21 proc.

Malejące tempo wzrostu odzwierciedla spadek zapotrzebowania na nowych kierowców, ale i rosnące trudności z pozyskaniem rąk do pracy. Duże firmy jak Sachs Trans czy Trans Polonia mają własne szkoły dla kierowców. Trans Polonia rocznie kształci ok. stu osób i choć to spory wysiłek, to daleko jej do rekordu polskiego oddziału Girteki. Litewski gigant otworzył szkołę w Kazachstanie i daje ona 400 absolwentów miesięcznie, którzy następnie pracują za kierownicą litewskich aut w UE. Kierowców wysyła do UE także Uzbekistan. 

Biuro ds. Transportu Międzynarodowego zaznacza, że zauważalne jest mniejsze zainteresowanie kierowcami z Rosji, Mołdawii oraz Ukrainy. Coraz częściej działający w Polsce przedsiębiorcy sięgają po kierowców z takich państw jak: Filipiny, Indie, Uzbekistan, Zimbabwe, Turcja, Kazachstan, Kirgistan, Azerbejdżan, Tadżykistan.

Międzynarodowa Unia Transportu Drogowego IRU alarmuje, że nadchodzące dekady przyniosą jeszcze większy kryzys braku kierowców. Odsetek młodych kierowców (mających mniej niż 25 lat) wynosi 7 proc. w tym zawodzie, gdy mających ponad 55 lat 34 proc. Starsza grupa ma nadreprezentację w tym zawodzie, bowiem stanowi 20 proc. aktywnej zawodowo populacji. 

Nie lepiej jest w przypadku autobusów i autokarów, gdzie na chętnych czeka 105 tys. miejsc pracy, co stanowi 10 proc. całej populacji kierowców zawodowych. Średni wiek kierowcy autobusowego w Europie sięga 50 lat (średni wiek pracownika europejskiego transportu to 44 lata), więc za 5 lat braki będą dwukrotnie większe. W nadchodzących pięciu latach na emeryturę przejdzie 1,2 mln kierowców autobusów. 

Wśród kierowców autobusów tylko 3 proc. ma mniej niż 25 lat, czyli odsetek jest 3-krotnie mniejszy niż udział tej grupy w całej populacji. 

W Polsce w 2017 roku ruszyło szkolnictwo zawodowe w klasach kierowca-mechanik. Te drogie klasy wymagają dużych dopłat ze strony samorządów, zaś absolwenci nie zawsze są zainteresowani w podjęciu pracy w wyuczonym zawodzie. 

IRU uważa, że szansą dla branży transportu drogowego są kobiety. W Europie bezrobocie wśród kobiet wynosi 7 proc. i jest o punkt procentowy wyższe niż wśród mężczyzn. IRU wylicza, że kobiety stanowią nieco ponad 3 proc. europejskich kierowców. W USA ten odsetek wynosi 7,8 proc. a w Chinach 4,9 proc. 

 

Źródło: Logistyka.rp.pl