Słabe perspektywy dla przewoźników

28.06.2023

Niemiecka gospodarka dostała zadyszki, prognozy spożycia krajowego i eksportu wskazują na pogorszenie koniunktury.Ifo Institute wylicza, że w drugim kwartale 35,2 proc. przedsiębiorstw transport drogowego narzekało na mały popyt na usługi przewozowe, gdy w pierwszym kwartale odsetek sięgał 33,8. Niemiecka giełda transportowa TimoCom podsumowując pierwszy kwartał zaznaczyła, że po słabym pierwszym kwartale perspektywy są niepewne. W trzech pierwszym miesiącach b.r. podaż ładunków była o jedną czwartą mniejsza w porównaniu do ostatniego kwartału 2022 roku. W takiej samej proporcji wzrosła podaż wolnych powierzchni ładunkowych. 

Pomimo tego, 48,3 proc. ankietowanych przez ifo przewoźników uważa, że ma kłopoty z rekrutacją kierowców, a problem będzie narastał. 

Sytuacja ekonomiczna w największej gospodarce Europy jest złym prognostykiem dla transportu drogowego. Nastroje wśród niemieckich eksporterów zmalały w czerwcu do minus 5,6 punktu, gdy w maju wynosiły minus 1,0 punktu, wynika z badania ifo Institute. To najniższy poziom odczytu od listopada 2022 roku. Na dodatek popyt krajowy pozostaje na niskim poziomie. 

Większość przedsiębiorstw spodziewa się niskiego poziomu zamówień zagranicznych przez najbliższy kwartał. Dużych wzrostów spodziewają się jedynie producenci napojów oraz odzieży. Z kolei przemysł spożywczy po miesiącach wzrostu prognozuje sadek liczby zamówień. Pogorszyły się także perspektywy przemysłu metalowego, podobnie jak meblarskiego, który cierpi z powodu zastoju w budownictwie. 

W czwartym kwartale 2022 r. gospodarka Niemiec skurczyła się o 0,5 proc. względem trzeciego kwartału 2022 r. Z kolei w pierwszym kwartale 2023 r. PKB Niemiec skurczyło się o 0,3 proc. względem poprzedniego kwartału. – W pierwszym kwartale konsumpcja gospodarstw domowych skurczyła się o 1,2 proc., ponieważ konsumenci ograniczyli wydatki na różne kategorie, takie jak żywność i napoje, odzież i obuwie oraz wyposażenie wnętrz. Ponadto nastąpił spadek zakupu nowych samochodów, na co potencjalnie wpłynęło zaprzestanie udzielania dotacji na hybrydy typu plug-in i zmniejszenie dotacji na pojazdy elektryczne na początku 2023 roku. Wydatki rządowe również odnotowały znaczny spadek o 4,9 proc. - wylicza główny analityk rynkowy w polskim oddziale CMC Markets Daniel Kostecki. 

Pod dużym znakiem zapytania na istotne ożywienie w roku 2024. – Inflacja w strefie euro jest zbyt wysoka i utrzymuje się zbyt długo – stwierdziła prezes EBC Christine Lagarde podczas Forum Bankowości Centralnej EBC w Sintrze w Portugalii. Lagarde nie wyklucza dalszego podnoszenia stóp procentowych. 

Jak wynika z najnowszej publikacji IfoCAST w drugim kwartale PKB Niemiec może skurczyć się o prawie 1%. – Co jest jednak jeszcze bardziej niepokojące to fakt, że jeszcze miesiąc temu bieżąca prognoza dla wzrostu gospodarczego była na poziomie bliskim zera – porównuje Kostecki. 

Źródło: Logistyka.rp.pl