Podatkowa lista rankingowa województwa pomorskiego (2020)

13.01.2020

Sprawdź „swój” podatek od środków transportu
Podatkowa lista rankingowa województwa pomorskiego (2020)

Podsumowania, sprawozdania i rozliczenia – tak z reguły wygląda początek nowego roku w firmie transportowej. Ostatni rok nie należał do najłatwiejszych i nie ma się co dziwić, że firmy analizując wyniki z 2019r. z niepokojem patrzą w przyszłość i oglądają wielokrotnie każdą złotówkę, którą przyjdzie im wydać w roku 2020. A wszystko wskazuje na to, że nie będzie łatwo..

Transport drogowy jest jednym z filarów polskiej gospodarki. Prawie 100.000 licencjonowanych firm transportowych świadczy usługi przewozowe w ruchu krajowych i międzynarodowym, rękoma ponad 600.000 kierowców. Jak widać wkład transportu w polską gospodarkę jest znaczny, co nie zmienia faktu, że od wielu lat jest to jedna z najbardziej obciążonych fiskalnie branż. Wiele rodzajów opłat administracyjnych, opłat za przejazd po drogach płatnych (viaToll), wysokie składki OC – można jeszcze długo wymieniać. Nie można jednak zapomnieć o drugiej stronie fiskalnego medalu, a mianowicie o podatkach, wśród których na szczególna uwagę zasługuje podatek od środków transportowych.

Podatek od środków transportowych zaliczany jest do podatków lokalnych – jego stawki ustalane są przez rady gmin w drodze uchwał. Udział Ministerstwa Finansów w kwestii niniejszego podatku sprowadza się do corocznego określenia w drodze obwieszczenia stawek minimalnych i maksymalnych, w których to widełkach muszą się zmieścić stawki uchwalone przez wspomniane powyżej rady gmin. Opodatkowaniu podatkiem od środków transportowych podlegają samochody ciężarowe, ciągniki siodłowe i balastowe oraz przyczepy i naczepy czyli w zasadzie wszystkie narzędzia pracy, którymi posługują się przewoźnicy. Stawki podatku od lat utrzymują się na wysokim poziomie, stąd też niepokój wielu przewoźników, zwłaszcza tych, którzy posiadają liczny tabor. Jakiego rzędu są to kwoty? Obrazuje to poniższa tabela opracowana na podstawie danych z województwa pomorskiego.

Zestawienie wysokości podatków od środków transportowych uchwalonych na 2020r. w poszczególnych miastach powiatowych i na prawach powiatu w woj. pomorskim. Pojazdem porównawczym jest typowy zestaw naczepowy  tzn. ciągnik siodłowy (2 osiowy) + naczepa (3 osiowa) o zawieszeniach pneumatycznych i dopuszczalnej masie całkowitej (dmc) równej  40 tonom. Stawki maksymalne i minimalne określone na 2020r. przez MF.

Od najtańszych do najdroższych powiatów

Ciągnik siodłowy

naczepa

razem

Stawka minimalna w zł.

1381,13

921,50

2302,63

1.

Pruszcz Gdański

1382,00

982,00

2364,00

2.

Tczew

1400,00

1000,00

2400,00

3.

Nowy Dwór Gdański

1520,00

1014,00

2534,00

4.

Kwidzyn

1717,00

1010,00

2727,00

5.

Gdańsk

1692,00

1128,00

2820,00

6.

Lębork

1800,00

1118,00

2918,00

7.

Starogard Gdański

1900,00

1094,00

2994,00

8.

Słupsk

1956,00

1320,00

3276,00

9.

Kartuzy

1880,00

1430,00

3310,00

10.

Człuchów

1872,00

1440,00

3312,00

11.

Chojnice

2208,00

1200,00

3408,00

12.

Bytów

1838,00

1600,00

3438,00

13.

Gdynia

2496,00

1308,00

3804,00

14.

Puck

2150,00

1700,00

3850,00

15.

Sopot

2592,00

1380,00

3972,00

16.

Sztum

2353,00

1728,00

4081,00

17.

Kościerzyna

2256,00

1872,00

4128,00

18.

Wejherowo

2750,00

1540,00

4290,00

19.

Malbork

2900,00

2250,00

5150,00

Stawka maksymalna w zł

3238,26

2502,96

5741,22

 

Dane zamieszczone w tabeli pochodzą w dużej mierze z Dziennika Urzędowego Województwa Pomorskiego z 2019r., w którym publikowane są wszelkie uchwały, w tym również te dotyczące spraw podatkowych. Pojazdem porównawczym jest typowy pojazd członowy (ciągnik + naczepa), jakimi posługuje się większość przewoźników.

Na rok 2020 maksymalne stawki podatku od środków transportowych zostały ustalone na kwotę 5741,22, natomiast stawka minimalna wynosi 2302,63.

Zdecydowanie najkorzystniejsze warunki dla przewoźników oferuje w tym roku Pruszcz Gdański, który stawki podatku uchwalił niemal na minimalnym poziomie. W ślad za Pruszczem Gdańskim idą Tczew, Nowy Dwór Gdański, Kwidzyn, Gdańsk, Lębork i Starogard Gdański gdzie stawki podatku nie przekraczają trzech tysięcy złotych.

Na drugim końcu rankingu z ogromną różnicą bo aż dwukrotnie wyższym podatkiem znajduję się Malbork. Różnica między najtańszym powiatem jakim jest Pruszcz Gdański (2364,00 zł) a najdroższym Malborkiem (5150,00 zł) wynosi aż
2786,00 zł. Duża różnica występuje również między Gdynią a Gdańskiem niemal tysiąc złotych. Gdynia od lat zajmuje niechlubne miejsce w drugiej dziesiątce rankingu. Skąd ta różnica?

Od dawna krytykujemy zasadność pobierania podatku od środków transportowych przez gminy, jako kuriozalny podatek od narzędzi pracy, jakimi są w tym przypadku pojazdy transportowe dla przewoźników. Podobnie uważa Komisja Europejska, która robi kolejny krok w kierunku urzeczywistnienia drogowej zasady „użytkownik płaci”. W tym celu przygotowywana jest dyrektywa odchodząca od obciążeń stricte podatkowych nakładanych na branżę transportową na rzecz opłat za korzystanie z infrastruktury drogowej.

Pomorskie Stowarzyszenie
Przewoźników Drogowych