Odpowiedź DCT na postulaty Rady Konsultacyjnej

06.12.2019

Szanowni Państwo,
Dziękujemy za przesłane postulaty z Państwa strony.

Na wstępie chcielibyśmy zapewnić, iż Terminal DCT Gdańsk S.A. identyfikuje się z przytoczoną przez Państwa definicją Rady Konsultacyjnej, która brzmi „instytucja o charakterze doradczym, mająca skupiać przedstawicieli niektórych środowisk”. Rada Konsultacyjna została zainicjowana pod koniec 2018 roku. Od tego czasu poddano analizie wiele postulatów zgłaszanych przez środowisko i w konsekwencji wdrożone szereg udogod-nień, między innymi:
- zniesiono dostępność kontenerów ze statków oceanicznych, co przyczyniło się do szybszej możliwości pobrania kontenera z Terminala;
- wprowadzono większą przejrzystość dostępności slotów w systemie brama poprzez procentowe wskazanie ich wykorzystania;
- dwukrotnie dostosowano długość trwania slotów (obecnie 1h okna + 1,5h bufor po każdym slocie), na wniosek i po dyskusji z Przedstawicielami Rady;
- została wprowadzona możliwość zmiany auta lub naczepy w trakcie trwania slotu poprzez Call Center;
- została wprowadzona możliwość dodania tzw. kontenera obcego do awizacji w trakcie trwania slotu poprzez Call Center;
- godziny pracy Call Center zostały wydłużone do 24h/dobę od niedzieli 18:00 do soboty 14:00;
- został skorygowany / dostosowany sposób i treść wysyłanych wiadomości tekstowych zgodnie z sugestiami i wnioskami Rady.

Jednocześnie ze strony Przewoźników zauważamy aktywne podejście do konieczności:
- uzgodnionego z Urzędem Celnym uzupełniania plomb najpóźniej przed czasem rozpoczęcia danego slotu;
- konieczności przesyłania dokumentów MRN droga elektroniczną bezpośrednio do Urzędu Celnego;
- współpracy w trakcie wdrażania system automatyzacji na bramach drogowych.

Powyższe punkty wskazują, iż spotkania z Radą Konsultacyjną są konstruktywne i przyczyniają się do wprowadzania konkretnych rozwiązań usprawniających organizację pracy Przewoźników korzystających z systemu jak i DCT. Jako DCT dokładamy starań by prowadzić dialog oparty na kompromisie gdzie głos środowiska jest dla nas ważny, dlatego z przykrością spotkaliśmy się z zarzutem, że są Państwo jedynie „(…) informowani o przyszłych działaniach i wdrożeniach ze strony DCT bez możliwości przedyskutowania i przedstawienia swoich racji na dany temat(…)”.

W dalszym ciągu w naszej ocenie podstawowym źródłem problemów w odbiorze systemu e.Brama jest zjawisko tzw. „overbookingu” tzn. nadmiernego rezerwowania slotów w danym dniu wykorzystując wszystkie planowane na kolejne dni kontenery i późniejsze ich usuwanie i w konsekwencji „oddawanie” do puli. Jest to zjawisko, które musi zostać wyeliminowane i do tego celu potrzebujemy zrozumienia, współpracy i pełnego wsparcia ze strony wszystkich uczestników, w pierwszej kolejności Przewoźników, ale też Armatorów i Spedytorów. Dlatego też ubolewamy, że ze strony członków Rady brak jest chęci do wspólnego wypracowania najlepszego rozwiązania.

W tej konkretnej sprawie otrzymujemy systematycznie prośby o ukrócenie tego procederu od różnych Przewoźników, gdyż w ich ocenie powoduje on nieuczciwą konkurencję na rynku przewozowym. Jak dotąd w ramach spotkań Rady nie została przedstawiona Państwa propozycja, dlatego też DCT będzie pracować dalej nad rozwiązaniem bazującym na zebranych doświadczeniach z innych europejskich terminali, oczywiście po dostosowaniu ich do sytuacji materialnej, prawnej, infrastrukturalnej i informatycznej DCT Gdańsk. Wdrożenie rozwiązania, które planowane jest na przełom pierwszego i drugiego kwartału 2020 nie odbędzie się oczy-wiście bez angażowania Rady jak i innych Przewoźników tak by rozwiązanie, nad którym pracujemy nie było dla całego środowiska zaskoczeniem.

Polityka bezpieczeństwa informatycznego naszego głównego akcjonariusza nakłada na DCT konieczność wprowadzania kolejnych zabezpieczeń informatycznych. Rozwiązanie „reCAPTCHA”, które planujemy wdro-żyć w końcówce I kw. 2020 r. w systemie e.Brama ma na celu zabezpieczenie infrastruktury i serwerów przed działaniem niepożądanych czynników zewnętrznych (w tym botów). Notujemy regularnie obciążenie serwe-rów obsługujących e.Bramę przekraczające zdecydowanie to, które jest niezbędne dla obsługi tego typu roz-wiązań. Wspominamy Państwu już teraz właśnie, dlatego, gdyż szanujemy Państwa, jako naszych partnerów biznesowych i w dobrej wierze prezentujemy konieczne do wprowadzenia zmiany w funkcjonowaniu systemu, który dotyczy Państwa bezpośrednio.

Po zakończeniu procesu wdrażania aktualnie przygotowywanych modyfikacji systemu, przeanalizujemy wady i zalety udostępnienia użytkownikom dostępu do e.Bramy z poziomu aplikacji na smartfony i zaprosimy Pań-stwa do współpracy przy tworzeniu interfejsu takiego programu tak, aby był przyjazny użytkownikom.

Odpowiadając na Państwa postulaty zawarte w piśmie z dnia 14.11.2019 r.:

1. Postulat dot. ujawnienia liczby slotów na godzinę udostępnianych przez DCT

DCT nie udostępni konkretnej wartości poprzez system e.Brama. Odnosimy wrażenie, że jest to wyraz braku zaufania do DCT. Podstawowa wartość slotu dla przewozu drogowego, jak to już zostało Państwu przedstawione podczas wcześniejszych spotkań wynosi obecnie 75 pojazdów na godzinę, i jest to pozycja wyjściowa. Odpowiadając jednocześnie na Państwa kolejny postulat dot. zwiększenia ilości, to należy nadmienić, iż w/w wartość nie zawiera w sobie operacji z kontenerami pustymi, które na chwilę obecną nie są włączone do systemu e.Brama, a codzienna analiza sytuacji operacyjnej pozwala na dodanie opty-malnej ilości slotów w różnych przedziałach czasowych. Najczęściej wartość ta oscyluje w granicach 100 pojazdów na godzinę. Terminal DCT realizuje przeładunki kontenerów z 3 środków transportu: statek, droga, kolej. Zarówno podczas planowania jak i bieżącej pracy operacyjnej za każdym razem analizowana jest sytuacja operacyjna tak by na każdym z wyżej wymienionych obszarów zrównoważyć prace. Widocz-ność wykorzystania slotów (wartość procentowa) została po wspólnej dyskusji wdrożona po jednym z pierwszych spotkań Rady.


2. Postulat dot. możliwości usunięcia awizacji w trakcie jej trwania


Podstawowym celem systemu e.Brama było i jest umożliwienie lepszej organizacji pracy terminala tak by obsługa pojazdów ciężarowych na terminalu była możliwa do zaplanowania i przewidywalna. Wszelkie zmiany zaraz przed lub w trakcie trwania slotu oddalają nas od tego celu. Poza tym powrót do systemowej możliwości usuwania awizacji w trakcie jej trwania negatywnie wpłynie na ogólną liczbę wykorzystania dostępnych slotów. Jesteśmy zdania, iż na chwilę przed rozpoczęciem slotu wysoce prawdopodobne jest określenie czy kierowca dojedzie na czas. Dlatego też pozostajemy przy obecnym ustaleniu, które nie daje możliwości usunięcia awizacji w trakcie jej trwania.


3. Postulat dot. możliwości usunięcia lub dodania kontenera do awizacji w trakcie jej trwania


Nawiązując do opinii z poprzedniego punktu jesteśmy zdania, iż wszelkie zmiany wprowadzane w już trwającym slocie uniemożliwiają już ograniczone możliwości efektywniejszej organizacji pracy. Jed-nakże odpowiadając na Państwa oczekiwanie umożliwimy od 9 grudnia 2019 dodawanie kontenera do awizacji w trakcie trwania slotu (uwaga - nie w trakcie trwania buforu). Będzie to możliwe tylko i wyłącz-nie w szczególnych przypadkach za pośrednictwem Call Center. Jednocześnie nie chcąc dopuścić do roz-szerzenia się zjawiska „overbookingu” DCT nie wyraża zgody na usunięcie kontenera z awizacji w trakcie jej trwania.

Na koniec chcielibyśmy wskazać, jako priorytet pracę nad wyeliminowaniem zjawiska „overbookingu”. Bę-dziemy prosić o Państwa wsparcie w tej sprawie tak by wypracowane rozwiązanie, które już w zarysie było Państwu przedstawiane, było w pełni zrozumiałe przez całe środowisko.


Z wyrazami szacunku,
DCT Gdańsk S.A.